Procedura jest teraz łatwiejsza, a bank ma obowiązek ci pomóc.
W lipcu 2018 roku zmieniły się przepisy dotyczące usług płatniczych (dla zainteresowanych: link do ustawy). Procedura odzyskania omyłkowo wysłanych pieniędzy jest teraz dużo mniej kłopotliwa:
- Banki mają obowiązek pomóc klientowi w odzyskaniu omyłkowo przesłanych pieniędzy.
- Bank w ciągu 3 dni od otrzymania zgłoszenia od klienta ma obowiązek powiadomić odbiorcę takiego przelewu (lub bank odbiorcy, jeżeli przelew został wykonany między dwoma różnymi bankami) o konieczności zwrotu pieniędzy.
- Odbiorca ma 30 dni na zwrot pieniędzy. Zwrócona kwota trafi potem na specjalny rachunek techniczny, a stamtąd na konto właściciela.
- Jeżeli odbiorca nie dotrzyma tego terminu, to klient (nadawca przelewu) ma prawo zwrócić się do banku o udostępnienie danych osobowych odbiorcy, a bank ma obowiązek takiej informacji udzielić (bank jest w tym przypadku zwolniony z tajemnicy bankowej). Tych danych klient może (i powinien!) użyć do wystąpienia na drogę sądową w celu odzyskania pieniędzy.
- Wykorzystanie tych danych w innym celu niż dochodzenie zwrotu kwoty transakcji jest przestępstwem zagrożonym karą grzywny do 30 tys. złotych.
Bardzo dobra zmiana.
W związku z tym zaktualizowałem poprzedni wpis na ten temat.
Dołącz do dyskusji