• Przejdź do głównej nawigacji
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do głównego paska bocznego
Metafinanse

Metafinanse

blog finansowy Krzysztofa Sobolewskiego

  • O blogu
  • Zacznij tutaj
  • Newsletter
  • Kontakt

Nowe konta w starych bankach i stracone okazje

15 sierpnia 2016 10 komentarzy

mBank i Alior Bank szykują nowe konta i usługi dla osób w okolicach 18-24 lat.

No i bawią się przy tym w najlepsze! mBank zastosował na przykład ciekawy mechanizm, w którym wraz z wiekiem klienta rośnie liczba gwiazdek w taryfie opłat i prowizji.

9eee8deb2150a5-645-528-0-0-1589-1301

Natomiast o ofercie Aliora na razie wiadomo niewiele, poza nazwą („HAIZ”), domeną, która stara się za bardzo (www.haiz.cool), i grupą docelową. Na produkt ma składać się pakiet usług, z aplikacją mobilną, programem rabatowym i kontem osobistym z kartą. Alior do tego niżej ustawia poprzeczkę wiekową, bo w okolicy 13 lat.

Takie kierowanie oferty w stronę osób młodszych jest o tyle ciekawe, że demografia ucieka raczej w drugą stronę – młodszych jest coraz mniej, a starszych coraz więcej.

No i łapanie osób, dla których często będzie to pewnie pierwszy taki produkt finansowy jest praktyką o tyle interesującą, co wątpliwą.

W idealnym świecie takim usługom towarzyszyłyby jakieś akcje edukacyjne uczące tego, jak postępować z pierwszymi pieniędzmi. Wiecie, takie które mówią o absolutnych podstawach, na przykład:

  • Jak policzyć realny zysk z lokaty, po odliczeniu lokaty i z uwzględnieniem inflacji
  • Jakie są korzyści z długoterminowego oszczędzania i jak działa procent składany
  • Jak nie dać się naciągnąć na różne wątpliwe oferty

I nawet można byłoby to jakoś fajnie rozwiązać z poziomu samego systemu transakcyjnego. Przy zakładaniu lokaty mogłyby pokazać się wszystkie wyliczenia – z zyskiem brutto, netto po podatku i z odniesieniem do obecnego wskaźnika wzrostu cen (czyli w dzisiejszych warunkach: „Twoje oszczędności zyskają na wartości nawet więcej niż wskazywałoby na to oprocentowanie – zobacz dlaczego!”)

Albo bank mógłby analizować osad na ROR i podpowiadać ile można byłoby dodatkowo zarobić trzymając to na lokatach lub kontach oszczędnościowych.

Drobiazgi, ale przemycające tu i tam wiedzę finansową i bycie smart w temacie pieniędzy. No ale banki raczej nie są tym zainteresowane.

I dlatego w naszej rzeczywistości produktom bankowym dla nastolatków towarzyszą memy i spoty z pranksterami.

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na newsletter aby otrzymywać dodatkowe materiały i nowe artykuły na swój email. Żadnego spamu.

Na początek dostaniesz ode mnie:

- szablon budżetu domowego w Excelu
- przydatne arkusze Excel do obliczania m.in. własnego wskaźnika inflacji czy oszczędności z przesiadki z samochodu na rower
- wzory wniosków o zamknięcie konta w popularnych polskich bankach

Zapisz się — wystarczy email:

Zobacz przykładowy email

Reader Interactions

Komentarze

  1. Wojtek napisał

    15 sierpnia 2016 o 21:09

    bankom bardzo zalezy na tym,abysmy byli ich dobrymi klientami,a dobry klient to taki ktory nie wie za duzo i na wszytsko sie godzi.

    Odpowiedz
    • Marcin z Cardholder.pl napisał

      16 sierpnia 2016 o 23:40

      Oj nie wiem czy obecne pokolenie nastolatków pasuje do tej wizji klienta. Oni żyją przeświadczeniem, że każdy chce ich oszukać. I raczej dużo wiedzą, a jak nie wiedzą to googlaja.

      Mnie bardziej frapuje to, że pokolenie młodych ma awersje do nowych technologii. Są bardziej skłonni załatwiać wszystko w placówce albo przez telefon, a nie na chatach czy w wirtualnych oddziałach, które stają się bardziej popularne u starszych klientów.

      Ciekawe jak to się ma do strategii zamykania oddziałów, która opanował cały rynek bankowy w Polsce.

      Odpowiedz
      • Krzysztof napisał

        17 sierpnia 2016 o 13:47

        To mnie właśnie trochę zaskoczyło w tym schemacie, który zaprezentował mBank — to, że jako jeden z atutów nowego konta mają być darmowe wpłaty i wypłaty w oddziale.

      • Marcin z Cardholder.pl napisał

        17 sierpnia 2016 o 14:44

        Oni wgl bardzo ciekawie badali rynek przed wprowadzeniem tej oferty. Jakaś grupa badaczy przez podajże kilkanaście tygodni przebywała w Lublinie i odwiedzała modne młodzieżowe miejsca, bawiła się z młodymi ludźmi i starała się poznać ich nawyki płatnicze itd.

        Podobno Ci badacze nawet zatrudniali się na barze w niektórych knajpach, żeby mieć wgląd w jaki sposób młodzi ludzie płacą.

  2. Krzysztof napisał

    16 sierpnia 2016 o 12:22

    Chyba mamy jakąś nową modę wśród banków ;)

    „Getin Bank prowadza nowe wizerunki kart dla młodzieży”: http://prnews.pl/getin-noble-bank/getin-bank-prowadza-nowe-wizerunki-kart-dla-mlodziezy-6553015.html

    Odpowiedz
  3. Bartosz Sosiński napisał

    17 sierpnia 2016 o 12:04

    Ewidentnie zaczęła się jakaś nowa fala „targowiska z kontami” dla młodzieży. Tak, jak słusznie zauważasz Krzysztof, trochę to straszne, że przyciąga się młodzież jakimiś dziwnymi hasłami i przede wszystkim tym, że wszystko na początku będzie za friko tylko po to żeby za chwilę dać im to samo co wszystkim – opłaty za wszystko.
    Jednocześnie zero edukacji w zakresie korzystania z tych dobrodziejstw – liczy się HAIZ i jest cool…
    Chociaż, jak słusznie zauważa Marcin – młodzieży też nie jest tak łatwo rolować i nie będa tak lojalni wobec banków, kiedy przyjdzie do płacenia Haizu :D

    Odpowiedz
    • Krzysztof napisał

      17 sierpnia 2016 o 13:50

      W tym kontekście zastanawia mnie jak *mobilni* są bankowi klienci między dwudziestką a trzydziestką. Mobilni w sensie częstotliwości zmiany głównego konta, a nie korzystania z appek.

      Intuicyjnie wydaje mi się, że to osoby, które łatwo nie przywiązują się do takich instytucji jak bank. Dlatego tym bardziej interesuje mnie podejście mBanku, który wraz z wiekiem klienta coraz bardziej zaczyna go zachęcać do zmiany banku.

      Odpowiedz
      • Bartosz Sosiński napisał

        17 sierpnia 2016 o 14:00

        Też bym raczej stawiał na sporą mobilność młodzieży w tym kontekście – wystarczy spojrzeć na rynek pracy i pokolenie Z, które ma specyficzne wymagania i jednocześnie nie jest tak lojalne jak potrafiły być wcześniejsze pokolenia. Myślę, że z bankami będzie to samo.
        Nie wydaje mi sie, żeby kolorowy design i wplatanie luzackiego języka do komunikacji zadziałało na nich tak pociagająco, aby stali się wiernymi klientami. A opłaty spowodują odpływ po ukończeniu odpowiedniego wieku. Szczególnie, że Ci ludzie też nie należą do takich, co przegapiliby fakt, że bank zaczął pobierać opłaty (co zdarza się wielu klientom starszych pokoleń).
        Podsumowując to moze być strzał w stopę ;)

      • Krzysztof napisał

        17 sierpnia 2016 o 14:05

        Zgadzam się — też mi się wydaje, że to strzał w stopę. Takie staranie się za bardzo (szczególne jaskrawe w przypadku Aliora) może bardziej odrzucić niż przyciągnąć.

        No ale zobaczymy.

        PS. Nie używajmy tu słowa „młodzież”! — przez to czuję się staro ;))

      • Bartosz Sosiński napisał

        17 sierpnia 2016 o 20:13

        Hehe :D wiesz, miałem pisać ludzie w moim wieku, ale też się obudziłem, że to już nie to samo :D

Dołącz do dyskusji Cancel reply

Pierwszy Sidebar

zdjęcie autora

Cześć! Jestem Krzysztof.

Prowadzę Metafinanse od 2009 roku i pokazuję tu jak oszczędzać pieniądze, zarządzać domowym budżetem i wychodzić z długów.

Metafinanse zostały docenione przez magazyn Press jako „jeden z tych blogów, które naprawdę dostarczają praktycznej pomocy w finansach osobistych” oraz serwis Bankier.pl, według którego Metafinanse to „znakomite miejsce dla osób, które chcą zacząć efektywnie oszczędzać, lepiej monitorować swoje wydatki czy rozpocząć przygodę ze światem inwestycji”.

Jeśli szukasz pomocy w osiągnięciu równowagi finansowej, to jesteś w dobrym miejscu.

Zostań swoim własnym doradcą finansowym — za darmo

Już 1 601 osób wzięło sprawy w swoje ręce i polepsza własną sytuację finansową korzystając z:

- szablonu budżetu domowego w Excelu
- rocznego planu finansowego
- arkuszy Excel do obliczania własnego wskaźnika inflacji i oszczędności z przesiadki z samochodu na rower
- wzorów wniosków o zamknięcie konta w popularnych polskich bankach
- nowych porad z bloga

Zapisz się i otrzymaj materiały, które pomogą ci zadbać o własne finanse:

Nigdy nie wysyłam spamu! → Zobacz przykładowy newsletter

Dołącz do społeczności

→ Twitter (749)

→ Facebook (2503)

→ Instagram

→ Pinterest

→ RSS

Szanuję Twoją prywatność

Na Metafinansach nie zbieram żadnych danych o użytkownikach -- poza natywnymi statystykami odwiedzin WordPressa. Te gromadzone są jedynie w zagregowanej formie i nie pozwalają na przypisanie żadnych danych do konkretnych Czytelników.

Mój newsletter nie zawiera kodów śledzących i nie zbiera informacji o tym, czy otwierasz maile ode mnie i czy kilkasz w moje linki.

Polityka prywatności i cookies

Nota prawna

Treści zawarte w blogu są wyłącznie wyrazem osobistych poglądów autora i nie stanowią "rekomendacji" w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715).

Copyright © 2021 Krzysztof Sobolewski