• Przejdź do głównej nawigacji
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do głównego paska bocznego
Metafinanse

Metafinanse

o finansach osobistych z każdej strony

  • O blogu
  • Zacznij tutaj
  • Newsletter
  • Kontakt

Ukryte korzyści kart kredytowych. Chargeback, przedłużona gwarancja i ubezpieczenia

5 maja 2020 7 komentarzy

rysunek karty kredytowej

Jestem daleki od przekonywania tu kogokolwiek do zadłużania się. Tym bardziej jeżeli chodzi o kredyty konsumenckie, a te na kartach kredytowych to już w ogóle. To przecież jeden z najwyżej oprocentowanych długów, jakie można znaleźć w ofercie banków.

Ale karta kredytowa używana mądrze daje wiele dodatkowych korzyści. I nie chodzi tylko o nieoprocentowany dług podczas grace period. Korzyści, o których nie każdy wie — bo o niektórych bonusach banki informują niechętnie. Czasem trzeba się ich doszukiwać głęboko na stronie produktu lub można je znaleźć dopiero na stronach organizacji płatniczych.

Karty kredytowe to popularny produkt. Według danych NBP z zeszłego roku, w Polsce aktywnych jest blisko 6 milionów kredytówek. Jeśli jest ich w kraju aż tyle, to jest duża szansa, że masz jedną w portfelu. Sprawdź, jakie daje Ci ona przywileje.

Chargeback

Chargeback to dobry sposób na zabezpieczenie się przed nieuczciwymi sprzedawcami.

Jeśli dokonałeś transakcji kartą kredytową, a sprzedawca nie wywiązał się z umowy (czyli najczęściej nie dostarczył usługi lub produktu, za który zapłaciłeś), to chargeback będzie Twoim największym sprzymierzeńcem.

Jak działa chargeback?

W największym skrócie: bank usunie obciążenie z Twojej karty kredytowej, jeżeli sprzedawca nie wywiązał się z umowy. Jeśli trafiłaś na nieuczciwego kontrahenta, to złóż wniosek/reklamację w banku, który wystawił kartę. Bank powinien rozpatrzyć wniosek w ciągu kilkudziesięciu dni (zwykle dają sobie na to 60 dni).

By zwiększyć swoje szanse na zwrot pieniędzy, skontaktuj się ze sprzedawcą i spróbuj rozwiązać problem polubownie. Całkiem możliwe, że bank będzie chciał zweryfikować, czy podjąłeś się wyjaśnienia sprawy bezpośrednio z drugą stroną.

Kiedy warto wystąpić o chargeback?

Nie tylko w przypadku nieotrzymania towaru/usługi. Możliwości jest więcej i warto je znać:

  • podwójne obciążono Twoją kartę za ten sam towar/usługę
  • zamówiony towar okazał się być uszkodzony lub niezgodny z opisem
  • zwróciłeś towar sprzedawcy, ale nie otrzymałeś zwrotu środków
  • zauważyłaś podejrzaną transakcję na swoim wyciągu (np. ktoś posłużył się Twoją kartą i sfałszował Twój podpis)
  • dostrzegłeś błąd związany z autoryzacją transakcji (np. otrzymałeś wydruk z terminalu mówiący o odrzuceniu transakcji, a na wyciągu odkryłeś że Twój rachunek i tak został obciążony)
  • nie otrzymałeś części lub całości kwoty wypłacanej z bankomatu
  • transakcja została rozliczona w innej walucie niż wybrana w trakcie dokonywania transakcji
  • nie otrzymałeś zamówionego towaru lub usługi (lub zostałeś obciążony za towar/usługę, których nie zamawiałeś)

Jakich kart i transakcji dotyczy chargeback?

Korzyści płynące z chargeback nie są ograniczone tylko do kart kredytowych. Dotyczą one także kart debetowych.

Procedurę chargeback można wszcząć wobec wszystkich transakcji kartowych dokonanych za pośrednictwem kart Visa i Mastercard. Są to:

  • wypłaty gotówki (niezależnie czy w oddziale czy w bankomacie)
  • zakupy dokonane kartę w placówkach naziemnych, przez telefon i przez internet

Co będzie się działo po złożeniu wniosku o chargeback?

  1. Po tym jak złożysz wniosek o chargeback, bank skontaktuje się z organizacją płatniczą obsługującą Twoją kartę (Visa lub Mastercard).
  2. Visa/MC będzie wyjaśniać sprawę z akceptantem płatności (czyli firmą, która obsługuje terminale/płatności w danym sklepie, np. PolCard; może to też być organizacja obsługująca dany bankomat, jeśli Twoja reklamacja dotyczy wypłaty gotówki z maszyny).
  3. Akceptant skontaktuje się ze sklepem i na tej podstawie może albo zaakceptować reklamację lub zadecydować, że obciążenie Twojego konta było uzasadnione. W tym drugim przypadku, akceptant będzie musiał przedstawić na to dowody (np. podpisany przez Ciebie wydruk z terminala).
  4. Ewentualnie, akceptant może nie robić nic lub podjąć pierwsze działania dopiero po upływie wyznaczonego przez organizację płatniczą terminu (np. 45 dni). W takim przypadku bank uzna reklamację na Twoją korzyść.

Przedłużona gwarancja

A jeśli to nie sprzedawca zawinił, a producent? Jeżeli zapłaciłaś kartą, to masz szansę na to, że dany produkt był z automatu objęty przedłużoną gwarancją.

Dlaczego piszę, że „masz szansę” zamiast kategorycznie stwierdzić, że jest tak lub inaczej? Bo ta korzyść jest ograniczona tylko do kart Mastercard — i to nie wszystkich. Mastercard na swojej stronie zastrzega, że to dodatkowe ubezpieczenie zakupów dostępne jest wyłącznie dla „kart premium”.

Jakie karty to karty premium? Nie wiem — ale na tej stronie możesz szybko sprawdzić czy Twoja karta jest objęta tym ubezpieczeniem.

Przedłużona gwarancja obowiązuje na dodatkowy rok i dotyczy awarii sprzętu RTV/AGD i elektroniki do kwoty 6000 PLN. Czyli nawet najnowszy iPhone się łapie.

W pakiecie jest też ochrona od utraty zakupów (znów do kwoty 6000 PLN). Jeśli zakupiony towar został skradziony lub zniszczony (w wyniku pożaru lub zalania) w miejscu zamieszkania, to ubezpieczyciel pokryje koszty naprawy lub wymiany.

Jak w przypadku wszystkich ubezpieczeń, zawsze czytaj opis warunków ubezpieczenia.

Dla jasności: nie przygotowałem tego wpisu we współpracy z Mastercard. Opisuję te wszystkie przywileje, byście mieli pełny obraz dodatkowych korzyści płynących z korzystania z kart. Gdybym znalazł podobne informacje na stronach Visy (a nie znalazłem), to też bym o nich tu wspomniał.

Dodatkowe ubezpieczenia

Skoro o dodatkowych ubezpieczeniach mowa, to część kart ma w pakiecie różne darmowe polisy. Najczęściej są to polisy NNW lub ubezpieczenia podróży. Podczas trwania epidemii covid–19 (gdy publikuję ten wpis), te raczej Ci się nie przydadzą, ale może czytasz ten artykuł w czasie, kiedy możemy już znów swobodnie podróżować i przemieszczać się.

Jeśli to coś, co jest dla Ciebie ważne, to sprawdź jakie korzyści oferuje Twój bank.

O czym nie wspomniałem?

Usługa concierge — ktoś z tego korzysta? Jeśli tak, to dajcie znać. Jestem szalenie ciekaw czy to w ogóle działa i ma sens. Osobiście, nigdy mi się nie zdarzyło zamawiać biletów do kina, kwiatów, czy innych rzeczy w ten sposób. Zawsze wydawało mi się, że dużo łatwiej to po prostu załatwić samemu przez internet. (Tu wychodzi ze mnie typowy millenials, który zdecydowanie woli samoobsługę przez internet od konieczności sięgania po telefon)

Moneyback. Punkty lojalnościowe. Mile. Każda karta ma inny zestaw korzyści i inaczej liczy swoje punkty/zwrot moneyback. Nie będę tu opisywał szczegółowo każdej z ofert. Tych jest mnóstwo i zmieniają się bardzo często. Te informacje szybko by się zdezaktualizowały.

Jedna rzecz będzie za to zawsze prawdziwa: warto znać karty, które nosi się w portfelu (lub ma się zapisane w przeglądarce lub menedżerze haseł na potrzeby zakupów w internecie). Zajrzyj na stronę swojego banku i zobacz, jakie dodatkowe bonusy, usługi i ubezpieczenia są dołączone do Twoich kart. I maksymalizuj swoje korzyści.

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na newsletter aby otrzymywać dodatkowe materiały i nowe artykuły na swój email. Żadnego spamu.

Na początek dostaniesz ode mnie:

- szablon budżetu domowego w Excelu
- przydatne arkusze Excel do obliczania m.in. własnego wskaźnika inflacji czy oszczędności z przesiadki z samochodu na rower
- wzory wniosków o zamknięcie konta w popularnych polskich bankach

Zapisz się — wystarczy email:

Zobacz przykładowy email

Reader Interactions

Komentarze

  1. R napisał

    6 maja 2020 o 16:14

    T-Mobile Usługi Bankowe odrzuca z definicji wszystkie roszczenia chargeback. I można się odwoływać w nieskończoność.

    Odpowiedz
    • Krzysztof Sobolewski napisał

      15 maja 2020 o 06:40

      To sygnał, że warto rozejrzeć się za lepszym bankiem.

      Odpowiedz
  2. biuro księgowe sosonowiec napisał

    10 maja 2020 o 17:37

    Ekstra. Z niecierpliwoscia czekam na kazdy twoj kolejny wpis :) Super sie czyta tego bloga i jest niesamowicie inspirujacy do działania

    Odpowiedz
    • Krzysztof Sobolewski napisał

      15 maja 2020 o 06:40

      Dziękuję za komentarz!

      Odpowiedz
  3. Jakub napisał

    11 maja 2020 o 12:40

    Chargeback działa nie tylko przy kartach kredytowych, ale właśnie przy nich najczęściej się o nim wspomina. W sumie to nawet bardzo nie dziwi skoro płacimy pieniędzmi banku ;)

    Odpowiedz
  4. Opowiadania napisał

    11 maja 2020 o 16:48

    Świeny blog :) Ja korzystam czesto z chargbacka

    Odpowiedz
    • Krzysztof Sobolewski napisał

      15 maja 2020 o 06:39

      Dzięki za komentarz!

      Odpowiedz

Leave a Reply to Opowiadania Cancel reply

Pierwszy Sidebar

zdjęcie autora

Cześć! Jestem Krzysztof.

Prowadzę Metafinanse od 2009 roku i pokazuję tu jak oszczędzać pieniądze, zarządzać domowym budżetem i wychodzić z długów.

Metafinanse zostały docenione przez magazyn Press jako „jeden z tych blogów, które naprawdę dostarczają praktycznej pomocy w finansach osobistych” oraz serwis Bankier.pl, według którego Metafinanse to „znakomite miejsce dla osób, które chcą zacząć efektywnie oszczędzać, lepiej monitorować swoje wydatki czy rozpocząć przygodę ze światem inwestycji”.

Jeśli szukasz pomocy w osiągnięciu równowagi finansowej, to jesteś w dobrym miejscu.

Zostań swoim własnym doradcą finansowym — za darmo

Już ponad 1 600 osób wzięło sprawy w swoje ręce i polepsza własną sytuację finansową korzystając z:

- szablonu budżetu domowego w Excelu
- rocznego planu finansowego
- arkuszy Excel do obliczania własnego wskaźnika inflacji i oszczędności z przesiadki z samochodu na rower
- wzorów wniosków o zamknięcie konta w popularnych polskich bankach
- nowych porad z bloga

Zapisz się i otrzymaj materiały, które pomogą ci zadbać o własne finanse:

Nigdy nie wysyłam spamu! → Zobacz przykładowy newsletter

Dołącz do społeczności

→ Twitter (920)

→ Facebook (2510)

→ Instagram

→ Pinterest

→ RSS

Szanuję Twoją prywatność

Na Metafinansach nie zbieram żadnych danych o użytkownikach -- poza natywnymi statystykami odwiedzin WordPressa. Te gromadzone są jedynie w zagregowanej formie i nie pozwalają na przypisanie żadnych danych do konkretnych Czytelników.

Mój newsletter nie zawiera kodów śledzących i nie zbiera informacji o tym, czy otwierasz maile ode mnie i czy kilkasz w moje linki.

Polityka prywatności i cookies

Nota prawna

Treści zawarte w blogu są wyłącznie wyrazem osobistych poglądów autora i nie stanowią "rekomendacji" w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715).

Copyright © 2022 Krzysztof Sobolewski